انواع دستگاههای ژیوان

خدمات شبکه

خدمات شبکه

خدمات شبکه

با پیشرفت تکنولوژی و توسعه فناوری اطلاعات، پیاده سازی شبکه های کامپیوتری به یکی از مهم ترین دغدغه های شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است. خدمات راه اندازی شبکه مناسب برای تمامی اتصالات داخلی و خارجی که در صورت عدم اجرای صحیح، مشکلات بزرگتر و پیچیده تری را به همراه خواهد داشت.

مجازی سازی فرآیند ایجاد یک برنامه یا نمایش مجازی است. مجازی سازی شامل مجازی سازی نرم افزار، مجازی سازی حافظه، مجازی سازی شبکه، مجازی سازی دسکتاپ و از همه مهمتر مجازی سازی سرور می باشد.

در مجازی سازی سرور، چندین سیستم عامل بر روی یک سرور واحد پیاده سازی می شوند و منابع سرور بین سیستم عامل ها به اشتراک گذاشته و مدیریت می شوند. علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، شاهد راندمان بالاتر و تحمل خطا خواهیم بود که به بهبود کیفیت خدمات شبکه کمک می کند.

سرور مجازی

مهمترین سرویس در مجازی سازی سرویس شبکه دامنه، مجازی سازی سرور است. در این معماری، عملا تمامی سرورهای مورد نیاز یک شرکت یا سازمان، ویندوز یا لینوکس، بر روی یک سرور فیزیکی پیاده سازی می شوند. در واقع، CPU، RAM، ذخیره سازی و شبکه سرور فیزیکی بین ماشین های مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

معروف ترین محصول مجازی سرور VMware vSphere است که در بسیاری از سازمان های داخلی و خارجی پیاده سازی شده است. از دیگر محصولات این حوزه می توان به Citrix XenServer، Microsoft Hyper-V و Red Hat Enterprise Virtualization اشاره کرد.

شبکه مجازی

مجازی سازی شبکه به اشتراک گذاری یک کارت شبکه فیزیکی است که بسیاری از شرکت ها از جمله سیسکو در آن فعالیت می کنند.VMware ESXi یکی از محبوب ترین محصولات در زمینه مجازی سازی سرویس های شبکه است که به شما این امکان را می دهد تا کارت شبکه فیزیکی سرور را در بین تعداد زیادی ماشین مجازی به اشتراک بگذارید.

مجازی سازی دسکتاپ

مجازی سازی دسکتاپ، که به عنوان زیرساخت دسکتاپ مجازی شناخته می شود، معماری است که در آن سیستم عامل به طور متمرکز بر روی یک سرور پیاده سازی می شود و مشتریان از محیط دسکتاپ بدون سیستم فیزیکی استفاده می کنند. VMware Horizon View و Citrix Xen Desktop از محصولات بسیار محبوب در این زمینه هستند.

حافظه مجازی

حافظه مجازی یا مجازی سازی ذخیره سازی به معنای اشتراک گذاری حافظه است. در واقع، در این ساختار، تمام حافظه های موجود را می توان با هم گروه بندی کرد و به عنوان یک بلوک، برای یک هدف خاص استفاده کرد.

حافظه مشترک را می توان با یک ماشین مجازی به اشتراک گذاشت یا توسط کاربران شبکه استفاده کرد. یکی از مهم ترین سرویس های مجازی سازی حافظه برای سرویس های شبکه، Cloud Storage است که فعالان این حوزه خدمات حافظه را از طریق اینترنت یا اینترانت در اختیار کاربران قرار می دهند.

نرم افزار مجازی سازی

برنامه پیش‌فرض یک برنامه کاربردی برای یک برنامه کاربردی متمرکز بر سرور است. در واقع به جای خرید نرم افزار برای تعدادی از مشتریان، یک نسخه از آن در شبکه به اشتراک گذاشته می شود.

مجازی سازی نرم افزار به دو صورت برنامه از راه دور و برنامه پخش می باشد که در اولی نرم افزار در اختیار کاربران راه دور قرار می گیرد و در دیگری یک کپی از نرم افزار بر روی کلاینت قرار می گیرد که هر کدام دارای مزایایی هستند.

محصولات برتر در مجازی سازی نرم افزار عبارتند از Citrix XenApp، Novell ZENworks Application Virtualization و VMware ThinApp.تنظیم شبکه بیکار

اولین لایه شبکه های کامپیوتری در مدل استاندارد OSI، لایه فیزیکی نامیده می شود. پیاده سازی غیرفعال شبکه که از طریق آن تمام داده های شبکه منتقل می شود و ستون فقرات شبکه را تشکیل می دهد. خدمات شبکه غیرفعال شامل کابل کشی، نصب تجهیزات شبکه و اجرای ارتباطات فیزیکی بین آنها می باشد.

بیشتر اختلالات ارتباطی درون سازمان به دلیل اجرای منفی غیراستاندارد است. مشکلات رایج شامل کیفیت کابل کشی، سوکت و مجرا، عدم طراحی نقشه شبکه قبل از پروژه، عدم رعایت استانداردهای ایمنی در اجرای پروژه و مستندسازی و رعایت اصول خدمات شبکه می باشد.

برای مشاهده کلیه خدمات پسیو ارائه شده توسط ژیوان می توانید از لینک زیر استفاده نمایید:

خدمات شبکه غیرفعال

1. سرور و سرویس ها را نصب کنید

نصب سرورهای HP و Dell Rackmount و سرورهای ثابت با رک کابل

2. نصب و سرویس یو پی اس

طراحی انواع یو پی اس با توان های مختلف، طراحی اتاق یا اتاق باتری، نصب باتری با کابل و نصب پنل های محافظ اتاق باتری

3. فروش تجهیزات شبکه مانند رک، مودم و جی پی اس

خرید و فروش انواع رک پچ پنل (پچ پنل) سنگ بنای شبکه انواع پریز برق معمولی و اضطراری

4. خدمات شبکه اتاق سرور

خدمات شبکه اتاق سرور شامل چیدمان رک، طراحی و اجرای شبه طبقه، سیستم خنک کننده استاندارد اتاق سرور، طراحی سیستم اعلام و اطفاء حریق، طراحی مسیر و اجرای کابل کشی، سینی و دفتر کل، طراحی تابلو برق و محاسبه برای اجرای استاندارد اتاق سرور

5. آماده سازی اتاق سرور و نصب دستگاه ها در داخل اتاق سرور

نصب انواع تجهیزات شبکه اعم از سوئیچ، روتر، سرور، فایروال و انواع دستگاه های حافظه

6. کابل های شبکه
اجرا و نصب کابل های شبکه با استانداردهای بین الملل

7. نصب فاضلاب و تنه و نود توری

نصب و راه اندازی بسیاری از برندهای معتبر ایرانی و خارجی با زوایای مرتبط و واحدهای مختلف

8. قفسه آرایش

چیدمان رک شامل چیدمان صحیح تجهیزات داخل رک و کابل های هسته و استاندارد بین تجهیزات داخل رک است.

9. نصب و خرید سیستم های تلفن

نصب و راه اندازی سیستم های تلفنی شامل نصب تابلوهای کنترل سرعت با سازه های مرتبط، نصب سینی یا سینی کابل جهت شکل دهی کابل های مخابراتی، نصب و بستن پایانه های کروز، کیت اتصال پایانه های کروز، نصب مرکزی و کارت های سفارشی به آن. مرحله اجرا همچنین شامل برنامه ریزی برای شماره گذاری خطوط داخلی، اجرای سناریو پاسخگویی، سیستم تلفن گویا و صف می باشد.

10. نصب و خرید VoIP

پیاده سازی سیستم تلفنی VoIP در سخت افزار از جمله FXO، FXS یا VoIP Gateway از جمله Grandstream و همچنین نرم افزارهایی مانند Elastix و Issabel

11. نصب دوربین مدار بسته

نصب دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه (دوربین IP)، قابلیت نمایش تصویر مخابراتی و تلفن همراه، اجرای انواع سناریوهای ضبط تصویر بر اساس نیاز مشتری

12. خدمات دوربین تحت شبکه

انتقال داده های دوربین از طریق شبکه و همچنین مدیریت مستقل و دسترسی به هر دوربین

13. خدمات دوربین مداربسته آنالوگ

نصب کابل کواکسیال استاندارد و ترکیبی، مسیریابی توسط تیوب، سینی و کانال به منظور حفاظت و افزایش طول عمر کابل، نصب منبع تغذیه با توجه به نوع و تعداد دوربین، نصب دوربین های خارجی و داخلی با در نظر گرفتن مسائل امنیتی و ایمنی.

14. رفع مشکلات شبکه

بررسی رابطه بین تجهیزات شبکه، حذف اختلالات منفی و بهبود کیفیت خدمات شبکه در کمترین زمان

15.نصب انواع تجهیزات شبکه

نصب و اجرای انواع تجهیزات شبکه اعم از رک، تابلوهای اتصال، تابلو برق شبکه و پریزهای برق عادی و اضطراری

16. خدمات LAN lan wan man

طراحی و راه اندازی شبکه داخلی کامپیوتر (LAN) مطابق با استانداردهای بین المللی و اتصال آن به شبکه های راه دور (MAN) و بین المللی (WAN)

17.نصب شبکه بی سیم کامپیوتر (بی سیم)

اجرای اکسس پوینت برای ارتباطات بی سیم در شبکه داخلی و پیاده سازی ارتباط بی سیم بین شعب از طریق نقاط دسترسی Out Door با پهنای باند بالا.

18. نصب سیستم های SAN و NAS

نصب حافظه های مختلف و اتصال آنها به سرور از طریق پروتکل iSCCI به منظور ارتقای کیفیت خدمات شبکه و حفظ و ایمن سازی اطلاعات شرکت با سازمان و پیاده سازی انواع حافظه های خانگی به منظور حفاظت از اطلاعات شخصی

19. خدمات فیبر نوری

خدمات فیبر نوری شامل کابل کشی، تثبیت کابل با استفاده از کانکتورهای مختلف، نصب پچ پنل های مختلف و ترانسفورماتور می باشد.

20. خدمات پشتیبانی شبکه و نگهداری دستگاه های شبکه

پشتیبانی شبکه کامپیوتری شامل مجموعه ای از خدمات است که برای رفع مشکلات، بهبود عملکرد تجهیزات شبکه و در صورت تعمیر و نگهداری، با کنترل و تعمیرات پیشگیرانه، برای جلوگیری از کاهش عمر تجهیزات به کاربران ارائه می شود.

21. خدمات پشتیبانی شبکه کامپیوتری و نگهداری تجهیزات پسیو (کابل و داکت)

در صورت قطعی قطعی یا هرگونه قطعی مربوط به شبکه پسیو، شرکت پشتیبانی شبکه اقدامات لازم را جهت تعمیر و بهبود خدمات انجام خواهد داد.

22. پایه گذاری و انتقال شبکه به مکان جدید

در انتقال شبکه، زیرساخت و شبکه غیرفعال، تمامی تجهیزات فعال اعم از سوئیچ، روتر، سرور و انواع دیگر به صورت ایمن و منظم برمی گردند و در محل جدید پیاده سازی می شوند.در مورد تجهیزات پسیو که شامل کانال هوا، سنگ منحرف کننده، قفسه، پچ پنل و انواع دیگر می شود، سعی کنید دستگاه را با کمترین آسیب باز کرده و در مکان جدید استفاده کنید.

23. تست زیرساخت شبکه

در تست زیرساخت شبکه، اتصال بین تمام گره‌ها از سایت کاربر به حامل شبکه توسط آزمایش‌کنندگان سنتی یا آزمایش‌کنندگان گله آزمایش می‌شود. تست Flock همچنین توانایی گزارش عملکرد صحیح و همچنین تمام حاشیه های مربوط به کابل شبکه را گزارش می دهد.

24. نصب دکل های ارتباطی

از دکل های ارتباطی در ساختمان های کم ارتفاع برای برقراری ارتباط رادیویی با رادیوهای سایر شرکت های مخابراتی استفاده می شود که ارتفاع آن ها با توجه به طبقات ساختمان و ارتفاع دکل مربوطه محاسبه و نصب می شود.

مدیریت کاربران اینترنت

یکی از مشکلات رایج شبکه های کامپیوتری مدیریت مصرف اینترنت کاربران است. تجربه نشان داده است که هر چقدر هم که پهنای باند شبکه از ظرفیت مصرفی کاربران بیشتر باشد، باز هم مشکلاتی با سرعت پایین و خرابی شبکه وجود دارد. دانلود بدون محدودیت حجم و پهنای باند مشکلات زیادی را برای شبکه ایجاد می کند.

ایجاد سیستم مدیریت کاربر و ایجاد محدودیت متناسب با ظرفیت شبکه با انواع برندها مانند Kerio Control، Mikrotik، Fortigate و سایر شرکت های فعال در این زمینه قابل انجام است. همچنین نمایش نمودار مصرف کاربران و نظارت لحظه ای بر ترافیک شبکه از مهمترین ویژگی های این سرویس شبکه می باشد.

مدیریت کاربران اینترنت

1. کنترل مصرف اینترنت

یکی از مشکلات رایج شبکه های کامپیوتری مصرف بیش از حد کاربران اینترنت است. از جمله عواقب بی توجهی به این مشکل، کندی و قطعی اتصال به اینترنت و بدتر شدن کیفیت فعالیت های شرکت است.2. نرم افزار محدود به اینترنت

راه های مختلفی برای پیاده سازی کنترل اینترنت برای کاربر وجود دارد. از روش های قابل توجه در این زمینه می توان به سخت افزار با سخت افزار Microtech، CryoControl و برند Fortinet و از طرفی نرم افزار با Microtec و CryoControl OS اشاره کرد.

2. مدیریت حجم اینترنت

یکی از مهمترین ویژگی های ISM وجود پنل مدیریت قدرتمند با نمایشگرهای گرافیکی مختلف است که می توان از آن برای مدیریت ترافیک ورودی و خروجی شبکه استفاده کرد.

3. ترافیک شبکه را مشاهده کنید

هر محصول در این زمینه اطلاعات ترافیک شبکه را به نوعی نمایش می دهد. اما اگر نمایش گرافیکی و تجزیه و تحلیل داده های شبکه مهم است، CryoControl بهترین گزینه است.

4. نظارت بر ترافیک شبکه

از جمله مزایای سرویس مدیریت خدمات شبکه، نظارت فوری بر ترافیک در صورت بروز اختلال و مشکل در داخل شبکه است. با تکیه بر این اطلاعات می توان مراحل عیب یابی را کاهش داد و در کمترین زمان مشکلات را برطرف کرد.

5. استفاده کاربران از اینترنت را محدود کنید

برای محدود کردن استفاده کاربران از اینترنت، می‌توان با دو دیدگاه مواجه شد: محدودیت اندازه یا محدودیت پهنای باند. البته هر کدام ساختار خاص خود را دارند و باید با توجه به نیاز شبکه پیاده سازی شوند.

6. محدودیت پهنای باند اینترنت برای کاربران

اگر برخی از کاربران در ساعات اوج مصرف به اشتباه دانلود کنند، بسیاری از کاربران با مشکلاتی مواجه خواهند شد که در درازمدت خسارات مالی زیادی به شرکت یا سازمان وارد می کند. با محدود کردن پهنای باند کاربران به خصوص در ساعات اوج مصرف می توان از این مشکل جلوگیری کرد.

7. محدودیت اندازه مصرف کننده

از جمله هزینه های گزاف هر شرکت یا سازمان مربوط به خدمات اینترنتی است. بارگذاری بیش از حد کاربران و استفاده شخصی از اینترنت در محل کار، باعث بروز این مشکل می شود که با مدیریت و محدود کردن حجم مصرف هر کاربر به صورت ماهانه، هفتگی یا روزانه قابل حل است.

سیستم های تلفن و VoIP

نصب سیستم تلفن و سرویس VoIP

صدا از طریق اینترنت (VoIP) یک سیستم ارتباط صوتی از طریق بستر شبکه است و فرم های دیجیتال ارسال می شود.

راه های مختلفی برای راه اندازی این سرویس شبکه وجود دارد که اجرای آنها به طور کلی به دو شکل سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می شود. در سیستم‌های نرم‌افزاری مانند Elastix یا Issabel، اجرای آن به سرور نیاز دارد. در مقابل، دروازه های VoIP دستگاه هایی مانند محصولات Grandstream یا دستگاه های FXO و FXS هستند.

1. راه اندازی VIP

یکی از نیازهای اصلی شبکه های امروزی پیاده سازی VoIP است. جداسازی قسمت های مختلف شرکت، امکان اتصال از خارج از شبکه و ایجاد صف در زمان ترافیک تماس مشتریان از جمله اهمیت راه اندازی این سرویس شبکه است.

2. پیاده سازی سیستم تلفن آنالوگ

علاوه بر پیاده سازی سیستم تلفن در داخل شبکه، به صورت آنالوگ نیز امکان پذیر است. داده های صوتی شبکه آنالوگ را می توان با استفاده از انواع صرافی ها یا دستگاه های FXO و FXS مدیریت کرد.

3. پیاده سازی VIP در بستر شبکه

انتقال داده های صوتی از طریق بستر شبکه VoIP نامیده می شود. نکته قابل توجه در VoIP این است که داده های صوتی را می توان از طریق خدمات شبکه مانند VPN ارسال کرد، بنابراین امکان برقراری تماس از خارج از شبکه وجود دارد.یکی از مزایای این سرویس نیز برقراری تماس از طریق موبایل و دسکتاپ است که در اپلیکیشن آنالوگ امکان پذیر نیست.

4. اجرای برنامه VIP

الستیکس و ایزابل دو محصول محبوب VoIP هستند. پنل مدیریت قدرتمند با امکانات فراوان که با توجه به سیستم عامل لینوکس و سیستم عامل پایدار، رقیب سرسختی برای سایر محصولات در زمینه خدمات شبکه می باشد.

5. پیاده سازی دستگاه های VIP

روش دیگر برای پیاده سازی VoIP استفاده از دروازه های VoIP است. گرند استریم به دلیل قیمت مناسب، کاربردهای خاص قابل حمل و کیفیت بالا در ایران بسیار محبوب است.

6. اجرای FXO

دستگاه FXO سیگنال های ارتباطی آنالوگ را از طریق شبکه به سیگنال های دیجیتال تبدیل می کند و نسبت راه اندازی سیستم تلفن خوبی دارد.

7. برنامه FXS

برخلاف FXO، دستگاه FXS سیگنال دیجیتال را از طریق شبکه به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند. در قسمتی از شبکه که گوشی های معمولی و آنالوگ وجود دارد، این کار بسیار راحت است و دیگر نیازی به خرید تلفن IP ندارید.

ارتباط بین دفاتر و شعب یا حفر تونل

با توسعه شبکه و ایجاد دفاتر و شعب مختلف با چالش های جدیدی از جمله ارتباط امن بین شعب مواجه خواهیم شد. کلیه اطلاعات شرکت به صورت آنلاین و از طریق شبکه های اجتماعی مختلف بین کارکنان به اشتراک گذاشته می شود و زمینه سوء استفاده رقبا یا بهره برداران را فراهم می کند.

ایجاد یک تونل امن بر روی یک اینترانت یا پلت فرم اینترنت، تمام اطلاعات را قبل از ارسال رمزگذاری می کند و فقط برای شعب دیگر قابل مشاهده است. البته نوع اجرای تونل و دستگاه انتخاب شده بر میزان امنیت و پایداری اتصال تاثیر مستقیم دارد و با توجه به حساسیت سرویس های شبکه باید توسط تیمی متخصص انجام شود.1. دو شبکه را از طریق اینترنت وصل کنید

پیاده سازی تونل ها از اینترنت نیاز به پهنای باند بالایی دارد، زیرا هم ترافیک مصرف شده توسط کاربر و هم ترافیک بین شعب از یک پلت فرم عبور می کند. برای دسترسی به اینترنت یا بهبود کیفیت خدمات راه اندازی شبکه با استفاده از کیت اینترنت به صورت Failover یا Load Balance بهتر است از بستر فیبر نوری استفاده کنید. همچنین امکان استفاده از اینترانت داخلی به جای بستر اینترنت وجود دارد که از نظر محدودیت ISP و کیفیت از نظر سرعت توصیه می شود.

انواع تونل

عملیات تونل به طور کلی به دو دسته تونل های لایه 2 و تونل لایه 3 تقسیم می شود. تونل های لایه 3 که بسیار رایج هستند شامل GRE، IPIP و IPSec هستند و ترافیک IP لایه را به برنامه بین دو طرف تونل منتقل می کنند. در مقابل، با تونل لایه 2، تمام ترافیک، حتی داده های پخش لایه 2، قابل انتقال است.

اتصال بی سیم بین دو نقطه

در صورتی که دفاتر شرکت در یک شهر و نه چندان دور از یکدیگر باشند، می توان به جای استفاده از پلت فرم خارجی، پلتفرم را به صورت بی سیم از طریق اکسس پوینت های بی سیم راه اندازی کرد و ارتباط بین شعب را برقرار کرد. نصب و پیاده سازی این سرویس بسیار حساس است و حتی مقدار کمی تغییر جهت در روتر بی سیم شما باعث کاهش شدید پهنای باند می شود.

باز کردن قفل تونل های EoIP یا EoGRE

اگر دفاتر شرکت ها از محدوده IP استفاده می کنند یا نیاز به ارسال داده های لایه 2 مانند DHCP از طریق تونل دارند، می توان یک تونل لایه 2 را پیاده سازی کرد. از طریق GRE یا IPIP Tunneling پیاده سازی می شود و با نام های EoIP و EoGRE شناخته می شود.

نحوه پیاده سازی تونل شبکه

تونل زنی بین دفاتر با استفاده از انواع تجهیزات شبکه اعم از سخت افزاری و نرم افزاری انجام می شود.در ایران از تجهیزات شرکت های سیسکو، میکروتیک، فورتی نت و کریو بیشتر از سایر برندها استفاده می شود و البته از کیفیت بالایی برخوردار است.

یک VPN راه اندازی کنید

علاوه بر تونل، یک VPN برای اتصال کاربران راه دور به شبکه شرکت مورد نیاز است. به منظور بهبود خدمات شبکه و با توجه به نیاز برخی از شرکت ها به کار از راه دور، راه اندازی VPN بسیار ضروری است که البته با توجه به اهمیت مشکل و لزوم تامین امنیت در اتصال، دانش کافی مورد نیاز است. برای اجرای آن شایان ذکر است که بسیاری از شرکت ها هنوز از VPN نوع PPTP استفاده می کنند، در حالی که این پروتکل سال هاست که قدیمی شده و الگوریتم آن خراب است.

امنیت تونل

نکته مهم در ایجاد تونل و ارتباط بین شعب، مراقبت از امنیت برای حفاظت از اطلاعات شخصی شرکت است. متاسفانه در اجرای تونل به این مشکل اهمیت داده نمی شود و تنها نتیجه اتصال و ترافیک در نظر گرفته می شود. طبق اصول شبکه، قبل از عبور ترافیک، داده‌ها باید با استفاده از الگوریتم‌های استاندارد رمزگذاری شوند و فقط در طرف دیگر تونل رمزگشایی شوند. در این صورت، اگر مراجعین ترافیک را در میانه راه مشاهده کنند، اطلاعات قابل بازیابی نیست و در واقع هیچکس به جز کاربران دو طرف تونل قادر به دسترسی به محتوای آن نخواهد بود.

خدمات پشتیبان گیری

شاید مهم ترین خدمات شبکه و پشتیبانی، خدمات پشتیبان گیری باشد. از تمام اطلاعات شبکه ای که می توان در یک زمان حساس بازیابی کرد یک کپی تهیه کنید.

خطراتی مانند آتش‌سوزی، زلزله، سیل یا طوفان، حملات داخلی یا خارجی و به احتمال زیاد، مشکلات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری روی سرور که با اجرای سرویس پشتیبان از از دست رفتن اطلاعات جلوگیری می‌کند.با توجه به اهمیت اطلاعات و ترافیک شبکه، سناریوهای پشتیبان گیری از نظر زمان بندی و نوع پیاده سازی تغییر می کند. این امر نشان از حساسیت بالای این سرویس دارد و نیاز به تیمی متخصص در این زمینه دارد.

پشتیبان گیری از داده ها

یکی از مهمترین موارد در زمینه خدمات راه اندازی شبکه، پشتیبان گیری از اطلاعات مهم شرکت یا سازمان شما است. فرآیند پشتیبان گیری می تواند از یک فایل خاص یا به طور کامل از یک سرور انجام شود.

اطلاعات سرور پشتیبان

از آنجایی که کلیه خدمات مهم شبکه بر روی سرور انجام می شود، پشتیبان گیری منظم و دوره ای از اطلاعات سرور بسیار حساس است. با توجه به اهمیت اطلاعات و خدمات پیاده سازی شده، نیاز به پشتیبان گیری حتی چندین بار در روز می باشد.

بهترین نرم افزار پشتیبان گیری سرور

شرکت های زیادی در زمینه بک آپ گیری فعالیت می کنند که یکی از مهم ترین و پرفروش ترین محصولات Veeam Backup است.به این صورت که در بازه های زمانی مشخص شده پوشه پشتیبان گرفته شده و در مواقع بحرانی آخرین اطلاعات پشتیبان را باز کرده و تمامی اطلاعات و یا حتی یک فایل پاک شده را از آن بازیابی می کند.

پشتیبان گیری از Active Directory

در شبکه هایی که Active Directory پیاده سازی می شود، علاوه بر بسته های Windows Server، می توان از اطلاعات Active Directory نیز نسخه پشتیبان تهیه کرد. در صورت بروز خطا در این سرویس، سرویس های شبکه خیلی سریع به حالت قبل باز می گردند و نیازی به بازگردانی نسخه پشتیبان ویندوز سرور نخواهد بود.

نسخه های پشتیبان را بازیابی کنید

پس از بررسی میزان داده های موجود در ماشین های مجازی و اندازه اختصاص داده شده برای پشتیبان گیری، نوع و تعداد نسخه های پشتیبان در طول زمان متفاوت خواهد بود که تاثیر مستقیمی بر سرعت بازیابی خواهد داشت. لازم به ذکر است که فرآیند بازیابی در Veeam با قابلیت اطمینان بسیار بالایی انجام می شود و اطلاعات بدون هیچ خطایی بازیابی خواهند شد.

منبع: خدمات شبکه